BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS
Tiada Istimewa Melainkan Kelemahan Diri dan Segala Kebaikan Yang Wujud Dari Kepunyaan ILAHI. Hanya Kepada DIA Segala Penggantungan & Penyerahan Hidup dan Matiku.

24 November 2010

UTAMA » » Sekitar Waktu Kematian & Saat Pengkebumian Jasad

Sekitar Waktu Kematian & Saat Pengkebumian Jasad

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Sekadar renungan dan perkongsian sahabat sekelian;

Bagaimanakah kita hari ini?
Adakah terlintas dihati bagaimana saat-saat nyawa diambil oleh malaikat izrail menyabut roh dari jasad..?
Apakah keadaan kita sewaktu itu? Bersediakah kita?



Ya sahabat....;( dalam kesukaan ada kesedihan. Itulah antara beberapa sebab ana membuka ruang penulisan berlalu ketika ini. "Amira.... ada berita hendak disampaikan, awak tahu tak Safiqah dah meniggal?" kata Adila kepada rakannya Amira yang dahulunya bersama menjadi teman persekolahan zaman kanak-kanak. 

Sedih menyelubungi hati saat mendengar berita seorang remaja berusia 22 tahun telah menemui tuhannya RABB.  "Makcik datang hendak kutip sumbangan derma untuk ahli taman perumahan yang meninggal semalam". Azimah kakak kepada Amira keluar rumah untuk menjenguk siapa yang hadir...kenapa makcik Zainab kelihatan seperti agak terpusu-pusu... rupanya..berita yang diterima semalam oleh Amira... adalah anak kepada kawan ayahnya Mansur dan kebetulan penduduk satu taman dengannya.. terpinga-pinga Azimah mendengar berita yang disampaikan oleh makcik Zainab... "Amira, anak pakcik Taib yang dibelakang rumah... meninggal semalam, hari dikebumikan."

Sahabat sekelian.... inilah sekitar kejadian yang terjadi petang tadi dirumah sinar.. amat terkedu dan tidak mampu direnungi betapa 'ajal itu datang tanpa dipinta', bila-bila saja saat dan ketikanya.

Mengapa sinar tulis luahan ini..? 
Tiba-tiba terdetik hati...bagaimanakah aku ketika nyawa diambil Allah?
Apakah persediaan yang sebenar-benarnya telah dibuat menuju redhaNYA?

Ya Allah....apakah mampu untuk kita renungi sahabat sekalian.... 

Kita mengejar itu dan ini, hakikatnya kembali ke alam yang nyata lagi kekal abadi. Tiada yang hakiki melainkan mati.

Ada orang mati tanpa pengetahuan... tiba-tiba ajal mereka diambil. Sekejap kita lihat dia sihat dan tersenyum....dalam keletihan, 5 minit kemudian dengar "dah meninggal"? hari ini beliau baik, esok tiba gilirannya pergi meninggalkan. Semalam kedengaran sihat...hari ini sudah ajalnya berakhir. 


Sesungguhnya mati itu sangat hampir kepada kehidupan seorang manusia..menjadi bijaksana seorang hamba mengingat kematian, lalu bermuhasabah atas setiap kerja yang dilakukan.

Alhamdulillah.. SubhanaAllah...mungkin Allah lebih menyayangi diri beliau.

Bagaimana diri ini Ya Rabb.. rupaku, keadaanku dan pekerjaan sepanjang usiaku? Mari bersama renungi dan panjatkan permohonan padaNya.

Bersyukurlah kita yang masih ada disini hari ini, ketika ini waktu ini kerana diberi kesempatan untuk memperbaiki mana yang terkurang dan bertaubat mana yang terlarang..



"Bukanlah yang dinamakan kaya kerana banyak hartanya, tetapi yang dinamakan kaya sebenarnya adalah kaya jiwa."
~(H.R.Bukhari & Muslim)~

0 comments: